Het samenstellen van een line-up is nog niet zo makkelijk. In de meeste gevallen ben je met een aantal andere mensen bezig met de organisatie van een feest. En in net zoveel gevallen levert dat meerdere meningen op. Dan maar iemand naar voren schuiven die verantwoordelijk is voor de line-up. De eerste vraag die meestal snel volgt is “wie vindt het leuk en heeft er verstand van muziek?”. Klinkt gek, maar we leggen je uit waarom je beter kunt vragen: wie heeft er het minst verstand van muziek?
Er is altijd wel iemand die enthousiast naar voren stapt bij de vraag wie er met de line-up aan de slag wil. Trots roept hij wat namen die hij kent, dat hij zelf stiekem weleens draait en absoluut de ideale persoon is om deze taak te vervullen. De namen die hij zojuist riep klonken flitsend, maar verre van bekend. Je vraagt nog of hij nog input nodig heeft van jullie kant, maar hij zegt dat het wel lukt. Jullie vertrouwen hem, en spreken af dat hij de volgende vergadering een eerste opzet wordt gepresenteerd. Hij heeft er immers verstand van!
De week erop lopen jullie enthousiast de meeting room binnen. De eerste begint met zijn presentatie, hij heeft diverse locaties gesproken. Jullie bespreken enthousiast de voor- en nadelen van elke locatie. Spreekt dit onze doelgroep aan, zijn er voldoende toiletten, je kent het wel. Jullie besluiten welke 2 locaties de voorkeur hebben, dat er deze week nog gekeken wordt naar de definitieve prijzen, en jullie volgende week de knoop gaan hakken. Volgende punt: De line-up. Snel stapt Floris naar voren. Hij start zijn presentatie met wie hij allemaal wel niet gesproken heeft. Vervolgens laat hij de eerste opzet van de line-up zien. Op het scherm zie je acht namen groot voor je staan, ééntje komt je vaag bekend voor, en de andere namen komen je net zo bekend voor als de leden van de Russische roeiploeg.
Floris staat te glunderen, de rest is even stil. Je twijfelt om aan te geven dat je niemand kent, want misschien ligt het wel aan jou. Ben je gewoon echt een leek op dit vlak. Maar gelukkig bevrijd iemand anders je uit deze gedachte: “wie zijn dit?” wordt er gevraagd. De gehele commissie kijkt bevestigend naar Floris. Ja, wie zijn dit, vraagt iemand anders nogmaals. Floris begint uit te leggen: De eerste heeft 4 jaar geleden op Lowlands de Bravo echt helemaal op stelten gezet toen hij opende met een diepe techno set. Ondanks dat er niemand stond was dat zo vet, had je bij moeten zijn! De tweede heeft laatst zijn eerste hit gehad samen met 5 anderen. Dus die moeten we er zeker bijhebben. Zo gaat Floris rustig het lijstje af en sluit af met: en die laatste is echt een talent, maar gelukkig ken ik hem, dus we betalen maar 700 piek voor hem. “ZEVEN HONDERD?? Voor wie of wat??” vragen jullie in koor. Vertrouw me nou maar, zegt Floris, ik heb er verstand van!
Er ontstaat een kleine discussie. Want niemand kent een van de artiesten echt, maar toch kost alles bij elkaar ruim vijf duizend euro. Zijn jullie echt zo onwetend? Of heeft Floris er misschien toch niet zoveel verstand van? Laten de doelgroep te raadplegen, roep je. Die moet het uiteindelijk naar hun zin hebben. We leggen hun een aantal artiesten voor en kijken wat ze ervan vinden. Floris probeert het nog te redden door te zeggen dat dit echt niet nodig is. De doelgroep heeft er namelijk ook niet zoveel verstand van als Floris, is zijn argument. Want hij heeft er echt verstand van, of toch niet?
Het antwoord is dat je grote vriend “Ik heb er verstand van” er toch niet zoveel verstand van heeft. Floris maakt hier namelijk een aantal belangrijke fouten. Allereerst gaat hij alleen uit van zijn eigen kennis, en informeert hij helemaal niet naar jullie wensen of ervaring. Vervolgens maakt hij de fout met wat een artiest goed maakt. Wanneer je als eerste op de planning staat dien je rekening te houden met de rest van de line up, en niet diepe harde techno te draaien. De tweede artiest heeft samen met 5 anderen zijn eerste hitje. De kans dat zijn naam bekend is onder doelgroep is dus 20%, mits ze dat ene hitje echt leuk vinden. Redelijk kleine kans dus. Daarnaast de vraag: wat gaat hij de rest van het optreden spelen? Want 1 nummer duurt 3 minuten. Niet echt een goede basis voor een spetterende show! Als laatste zijn bevriende dj-talent. Talent een kans geven is altijd goed, maar hier veel geld voor neerleggen is een slecht idee. Naast dat het sonde is van het geld, voelt de dj ook een bepaalde druk door de flinke vergoeding. Bij de meeste niet de juiste ingrediënten voor een leuke show.
Iedereen heeft wel een betweter in zijn team. Maar dit is dus niet de aangewezen persoon voor de taak. Als organisatie ben je sowieso al veel bezig met artiesten. Hierdoor vergeet je snel dat de gemiddelde gast een leek is op dit gebied. En toch moet je ze naar je feest lokken. Zorg dus voor direct aansprekende namen, en maak het jezelf niet te moeilijk. Hierdoor is het vaak het beste om degene met het minste verstand van de artiesten naar voren te schuiven voor deze klus.
En laat hem of haar adviseren door een ervaren partij met onafhankelijk advies. Zo heb je ervaring in huis met een goed aanbod, en zorgt jullie geplande onkundige collega voor de juiste keuze. Zo voorkom je alle fouten (en irritatie) van jullie eigen “Ik heb er verstand van” binnen de organisatie. Daar drinken we op…