Dat we in Nederland van een feestje houden is bekend. En dat de meeste dj’s van een hoog niveau zijn ook. Maar de laatste jaren zien we ook de avondvullende feestconcepten als paddenstoelen uit de grond schieten. Hoe komt dit, wat hebben ze met elkaar gemeen en welke voor- en nadelen hebben beide. We leggen het je uit.
Anno 2019 willen mensen graag uniek zijn. Maar tegelijkertijd zich ergens mee kunnen identificeren. Dat kan in de vorm van de club waar jij graag op stap gaat. Omdat we verwend zijn, is de keus uit 1 club vaak niet meer genoeg. De afgelopen 15 jaar kwamen daarom de festivals op. Een echte sfeerbeleving voor een gerichte doelgroep. Maar de groei van deze festivals in combinatie met de onderlinge concurrentie zorgde voor een steeds bredere doelgroep. Niet echt iets om je mee te identificeren. Daarnaast werden er in de winter weinig festivals georganiseerd. Er was dus een vruchtbare bodem voor iets nieuws. En daarom knalde de club concepten 4 jaar geleden als paddenstoelen uit de grond. Kleine feestjes voor een duidelijke doelgroep.
De belangrijkste reden is dat we ons willen herkennen. Hier komt de eerste vergelijking met een bekende artiest om de hoek kijken. Want voor velen van ons is een bekende artiest een soort van idool. Maar vaak in gedachten onhaalbaar om dat leven te leiden. Concepten springen hier goed op in door vooraf met hun marketing en op de avond zelf met de muziekstijl een bepaalde doelgroep aan te spreken. En door entreeprijzen betaalbaar te houden is het makkelijk om erbij te zijn. Zo kunnen we ons snel aansluiten bij een “groep” die past bij ons zelfbeeld.
We willen ons dus ergens in herkennen. Of in ieder geval het gevoel hebben dat we ergens bij horen. En dat is precies wat artiesten en concepten met elkaar gemeen hebben. Ze spreken een bepaalde doelgroep aan met wie en wat ze zijn. Muziekstijl en uitstraling zijn hierin de belangrijkste pijlers. Welke kleding draagt de artiest of een feestganger op de foto. Hoe oud is deze persoon. Is iemand zichtbaar bovengemiddeld met zijn uiterlijk bezig of niet. En natuurlijk welke muziekstijl er gedraaid wordt op video’s en de avond zelf? Allemaal punten die meetellen. De marketing is dus aardig hetzelfde, maar wat is dan het verschil?
Het grote verschil is natuurlijk dat een artiest gewoon een persoon is, en doet wat hij of zij leuk vindt. Terwijl een concept volledig is gericht op de doelgroep. Ze kijken wat de doelgroep leuk vindt, en voeren dit uit. Dit is niet alleen in de muziekstijl, maar vaak ook in de aankleding en soort locatie terug te vinden. Hierdoor is een concept dus meer bezig met het scannen van de doelgroep op marketinggebied, terwijl een artiest meer bezig met het creatieve proces rondom vernieuwende muziek.
Een ander groot verschil is dat een concept vaak een kleine persoonlijke aanhang heeft, maar deze wel heel loyaal is. En je deze door de jaren heen rustig uit kunt breiden. Een artiest heeft daarentegen vaak snel een grote fanbase. Eén hit kan genoeg zijn. Kijk maar hoe snel de huidige urban artiesten op een voetstuk geplaatst worden via social media. Maar net zo snel weer vergeten zijn wanneer er niet binnen een half jaar een nieuwe hit is. Een concept hoeft daarentegen alleen te pronken met een ideaalbeeld en de bijbehorende hitjes van artiesten.
Niet onbelangrijk is natuurlijk het risico dat je loopt. Wil jij het eerste feestje gegarandeerd een volle tent, dan hangt daar een prijskaartje aan! Een bekende artiest is dan je beste optie. Hiermee bereik je direct een flinke groep mensen en dit is een eenmalige kans om deze te zien. Wanneer je meerdere feesten gaat organiseren is het inhuren of zelf uitwerken van een goed concept een beter idee. Hiervoor kun je een eigen ideaalbeeld ontwikkelen en onbekende dj’s gebruiken dit beeld op de avond zelf uit te voeren. Zo ben je muzikaal flexibeler en kun je op de lange termijn tegen een lage kostprijs mooie successen behalen!
Snel scoren met een eenmalig feestje, boek dan een bekende dj. Trek hiervoor wel je portemonnee, want goedkope artiesten zijn vaak niet zo goed, en andersom. Maar wil je voor de lange termijn een fanbase voor jezelf opbouwen, ga dan aan de slag met een compleet verhaal door een goed concept uit te schrijven. Dit scheelt je niet alleen in de kosten, maar geeft wellicht ook nog extra voldoening. En de juiste dj’s bij dat concept, daar helpt StudentEvent je wel bij ;-)