Al vele jaren is de dj Mag Top 100 de maatstaaf voor de populairste dj’s van de wereld. Elk jaar wordt tijdens ADE de nieuwe top 100 lijst bekend gemaakt. En als je naar het afgelopen jaar kijkt dan zijn van de eerste 25 dj’s er maar liefst twaalf Nederlands, om maar een voorbeeld te noemen. Hoe komt het toch dat zo’n klein land als Nederland hofleverancier is als het om dj’s gaat?
Dat we in Nederland van een feestje houden moge duidelijk zijn. In een gezonde economie wordt hard gewerkt, maar moet er ook plaats zijn voor ontspanning. En hoe kan dat beter dan met wat vrienden de club in duiken tot in de late uurtjes? En waar vraag is, moet ook aanbod zijn. Hierdoor ontstonden uitgaansgebieden zoals Stratumseind in Eindhoven, Havermarkt in Breda en Leidseplein in Amsterdam. Op een klein gebied veel horeca bij elkaar. Feestcafé’s, danscafé’s en clubs op loopafstand van elkaar. Ideaal voor de bezoeker dus!
Met al deze horeca dicht bij elkaar werd het steeds belangrijker om uniek te zijn als ondernemer. De muziek kon daar een grote bijdrage aan leveren. En dus werd een dj ingeschakeld. Klinkt makkelijk, een muziekje opzetten. Maar wat gebeurt er met een dj als hij twee verkeerde nummers achter elkaar draait en er verschillende gasten naar de buren lopen om te kijken of de muziek daar beter is? Als de dj zich niet snel aanpast, kan hij ook bij de buren gaan kijken, want een baan heeft hij niet meer. Met deze concurrentie in het achterhoofd denk je als dj dus wel even na voor je een plaatje opzet, laat staan als je dat vijf tot zes uur lang moet doen.
Ruim 25 jaar geleden werd ID&T opgericht. Wat begon met indoor feesten groeide snel door naar dancefestivals met Mysteryland als goed voorbeeld. Hiermee werd nog een extra markt aangeboord waar dj’s nodig waren. En waar de Nederlandse kroeg-dj al flink getraind werd om urenlang een kleine groep mensen te entertainen, moest dat ook voor een groter publiek kunnen. Helden als Dimitri, Michel de Hey, Joost van Bellen en Erick E stonden op, maar ook op deze festivals was er al snel veel concurrentie. Niet alleen doordat er rustig aan meer festivals georganiseerd werden, maar vooral omdat festivals groter werden en de dj’s op andere area’s probeerden een volle zaal te creëren. Net als in de kroeg kreeg je er dus steeds meer buren bij, en ontstonden er uitgaansgebieden ‘in een weiland’.
Met steeds meer aanbod in de horeca en op festivals is de concurrentie moordend in Nederland wanneer je dit vergelijkt met andere landen. Als dj moet je in Nederland dus snel uitblinken, anders word je alweer bedankt. En dat is precies de reden dat de Nederlandse dj’s het zo goed doen. Ze kijken niet alleen naar wat ze zelf willen, het zit ook in hun DNA om te kijken naar de behoefte van het publiek.
Door deze ervaring zijn de Nederlandse dj’s ook steeds meer muziek gaan produceren. En dat bleek niet onverdienstelijk te zijn. Door Engels- en Spaanstalige muziek te produceren is de taalbarrière met het buitenland nihil. Dat levert ook nog eens de kans op om met andere artiesten samen te werken, die de Nederlandse dj weer in hun regio ging promoten. Met sterke producties en knallende optredens veroverden de Nederlandse dj’s in rap tempo de wereld.
Nog altijd is de Nederlandse festivalcultuur uniek. We lopen op veel gebieden ver voor op de internationale markt. En ook organisatoren worden gevraagd te helpen bij een buitenlands festival of breiden zelf uit naar het buitenland. Waarvoor vanzelfsprekend een beroep gedaan wordt op de eigen Nederlandse dj-markt. Ook initiatieven als ADE zorgen ervoor dat we als klein landje grip houden op de internationale ontwikkelingen. En dat internationale artiesten graag de studio in duiken met Nederlandse dj’s.
De concurrentie is moordend in Nederland. En alleen de besten houden hun hoofd boven water. Of ze nu uitblinken in het produceren, het mixen of er in zijn geheel een flinke show van maken. Mede dankzij de eerste generaties dj’s is de Nederlandse afkomst een soort van “keurmerk” geworden. En als echt handelsland weten ze hoe ze deze kansen optimaal moeten benutten! En sta je dit weekend in de kroeg? Kijk dan nog eens goed naar de dj booth. Want misschien verdient de allround dj nog wel het meeste respect. Hij is degene die vijf uur lang de energie vast weet te houden, een echte dancefloor killer!