Elk event begint met een doel. Waarom organiseer je dit online event, en wat wil jij of jouw organisatie ermee bereiken. Waar de meeste events offline plaatsvinden, kan een online event in sommige situaties juist een uitkomst bieden. Denk aan een internationale doelgroep. Jouw publiek kan een hoop geld besparen op bijvoorbeeld vliegtickets en verblijfskosten wanneer het online plaatsvind. De belangrijkste vraag is: Krijg je online de juiste beleving voor je event? En hoe ga je de interactie opzoeken om jouw einddoel te bereiken?
De uitdaging is: Hoe breng je jouw boodschap goed over? Daarvoor heb je allereerst een goed programma nodig. Welke boodschap wil je overbrengen, en ga je dit zelf doen of laat je dit aan iemand anders over? Wanneer je het aan iemand anders overlaat, is het niet alleen belangrijk dat deze persoon goede presentatie skills heeft, maar ook jouw doelgroep aanspreekt! En wordt het een presentatie, of wil je interactie met het publiek? Moeten ze vragen stellen in de vorm van een Q&A of wordt de boodschap speels overgebracht middels een quiz? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen voor een goed programma. Het laatste wat je wil is dat mensen vroegtijdig afhaken. Laat je daarom goed adviseren door StudentEvent!
Nu je het programma klaar hebt, moet de uitvoer nog plaatsvinden. Daarin is de opnamelocatie erg belangrijk. Allereerst moet je deze aan kunnen kleden in de stijl die je wil, maar dat is niet het enige. Zo is een stille afgesloten ruimte zeer gewenst, je wil namelijk niet gestoord worden tijdens de opname. Maar ook de akoestiek is niet onbelangrijk. Anders klinkt alsof je in een badkamer zit. Dan heb je nog de video en geluidsapparatuur. De ene camera is de andere niet. Hiervoor raden we je aan om een ervaren partij in te schakelen. Je krijgt namelijk geen herkansing wanneer de apparatuur niet goed is.
Je hebt de locatie, presentator en opname geregeld. Kan niet meer fout gaan dus! Of toch wel? Er zijn nog twee belangrijke punten. Voor een online event heb je een goede internetverbinding nodig, een slechte verbinding kan namelijk roet in het eten gooien. Check dit dan ook dubbel bij de locatie. Geloof ze niet zomaar op hun woord, maar doe zelf een speedtest. En als laatste, niet geheel onbelangrijk, heb je nog je kijkers. Die moeten wel op het juiste moment ingelogd zijn. Zorg dan ook dat je duidelijk communiceert op welke dag en tijd ze klaar moeten zitten, waar ze in kunnen loggen en hoelang het duurt. En stuur vooral een week, dag en uur voor het event nog een reminder!
Een online event organiseren vereist een goede voorbereiding. Wat betreft de locatie hoef je, naast een snelle internetverbinding en een stille ruimte, niet zoveel te regelen in vergelijking met een live event. De locatie kan bijvoorbeeld een stuk kleiner en goedkoper waardoor je aardig wat kosten bespaart. Interactie met je publiek is online een stuk lastiger, het overbrengen van de complete beleving is nu eenmaal moeilijker via een scherm. Denk dus goed na hoe je de aandacht van je publiek kan vasthouden!
Een offline-event heeft op lange termijn altijd de voorkeur. In deze Corona tijden is online echter een must. Organiseer jij op korte termijn een event? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!