Volgende

Event sponsors: maak er een win-win-win van! Boeken

Een goede voorbereiding is het halve werk

Event Sponsoring Heineken

Wanneer je een feest organiseert, heb je hier een startkapitaal voor nodig. En om ervoor te zorgen dat niet alles van jouw spaarrekening komt, is het verstandig om sponsors te benaderen. Studenten zijn immers een interessante doelgroep toch? Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! En dat weten bedrijven ook. Maar waar er in verhouding elk jaar meer geld bij bedrijven is, zijn deze potentiële sponsors tegelijkertijd ook kieskeuriger geworden. Hoe zorg je nou voor de beste event sponsors? Wij geven tips om tot een echte Win-Win-Win situatie te komen.

 

Stap 1: Wat wil jij?

Het eerste wat je doet: breng in kaart wat je te bieden hebt! Je hebt een duidelijk doel gesteld voor je evenement en je richt je op een bepaalde doelgroep. Want zonder een duidelijk doel en doelgroep kun je niet bepalen welke event sponsors bij je passen. De plaatselijke groenteboer heeft er bijvoorbeeld niks aan om een feest voor media studenten te sponsoren. Het reclamebureau dat ernaast zit misschien weer wel. Zet daarom goed voor jezelf op een rijtje wat je te bieden hebt, en maak een lijst met potentiële sponsors die bij jouw doelgroep en evenement passen.

 

Stap 2: Wat wil de potentiële sponsor?

Wat jouw doel van het evenement is, weet je inmiddels. En wie je doelgroep is, is ook kraakhelder. Nu moet je nog zorgen dat de sponsor op de juiste manier wordt gepromoot op je evenement en daar zijn/haar voordeel uit haalt. Met ‘ik zet je logo op een flyer’ of ‘we hebben 500 volgers op ons social media kanaal’ kom je er simpelweg niet meer. Een bedrijf wil echt in contact komen met de doelgroep. Ze willen zien welke mensen op welke manier met hun bedrijf in aanraking komen en hoe ze hier zelf beter van worden. Denk bijvoorbeeld aan sluikreclame in jouw promovideo of het uitdelen van productsamples op het evenement zelf. Zorg wel voor duidelijke kaders, anders plaatst deze sponsor straks zijn eigen podium. Dat wil je ook niet.

 

Stap 3: Wat wil de potentiële doelgroep, en wat niet?

De sponsor is één, maar je doelgroep zorgt als het goed is voor de grootste inkomsten. Aan hen verkoop je de tickets en ijskoude biertjes. Goede reden om vooraf te bepalen wat de doelgroep wel en niet oké vindt. Zouden ze het bijvoorbeeld erg vinden om na het event eenmalig een promotiemail van de event sponsors te ontvangen? Of wordt het beter ontvangen wanneer ze door iemand persoonlijk worden benaderd? Kortom: wat wil de doelgroep, want als je hen afschrikt, dan heb je misschien eenmalig een mooi evenement, maar dan zullen ze een volgende keer niet zomaar een kaartje bij je kopen.

Stap 4: Hoe breng je een sponsor en doelgroep samen?

Je hebt nu een shortlist met bedrijven die precies in jouw plaatje passen, je hebt een beeld van wat deze bedrijven willen bereiken, en hoe de doelgroep graag benaderd wil worden. Nu kan je aan de slag gaan met je marketingplanning. De marketing verloopt bijvoorbeeld via email, social media, een website, een Spotify playlist of fysieke kaartjes/flyers/posters. Zet in je planning welke potentiële sponsor op welk moment wordt uitgelicht. Zo kun je met een gericht plan een sponsor benaderen, terwijl je al bijna zeker weet dat je doelgroep het als positief gaat ervaren.

 

Conclusie:

Een goede voorbereiding is het halve werk. Wanneer jouw potentiële sponsor de meerwaarde ziet van het idee, is de kans op een hogere sponsorbijdrage enorm. Zo heb je minder sponsors nodig. En daarmee is de aandacht voor die ene sponsor gelijk weer een stuk groter. Sponsor blij, doelgroep blij en jij blij! Kortom: Een win-win-win situatie!